‘Wees open en eerlijk: wat verwacht je van elkaar?’
POT Verhuizingen/Logistiek uit Amersfoort is één van de grootste spelers in de verhuisbranche. Met ruim honderd jaar ervaring op de teller kan het bedrijf bogen op een rijke historie. Belegen? Integendeel. POT is vooruitstrevend en omarmt gretig alle nieuwe ontwikkelingen binnen IT. Niet in de laatste plaats dankzij haar samenwerking met serviceprovider Xcellent. Het is zoals Mark Pot, de 31-jarige ondernemer die inmiddels samen met zijn vader Wim aan het roer staat, het zegt: ‘We werken in een traditionele markt, maar daarbinnen zijn we op IT-gebied koploper.’
De onderneming werkt inmiddels volledig papierloos, alles is digitaal gegaan. Van de beoordeling van de taxateurs tot de verhuizers die op hun telefoon alle werkopdrachten binnenkrijgen: er komt geen velletje papier meer aan te pas. Ook de klant kan alles digitaal regelen; in een mum van tijd zit er een bevestigingsmail in de elektronische postbus. Naast verhuizingen verzorgt POT, zowel particulier als zakelijk actief, de opslag van privacygevoelige en waardevolle producten en informatie, bijvoorbeeld voor overheden, musea en kunstverzamelaars.
‘Dat kunnen we alleen maar zo organiseren doordat we een goede systeembeheerder hebben’, zegt Mark, alweer de vijfde generatie die aan zet is binnen het familiebedrijf. ‘Niet dat Xcellent álle producten levert, maar ze scheppen een klimaat en omgeving waarbinnen wij veilig, goed en snel kunnen opereren. Dat zorgt ervoor dat we koploper zijn, dat we een betrouwbaar imago hebben en dat klanten voor ons kiezen.’
Totaalbeheer
Drie jaar geleden koos POT voor volledige outsourcing van het IT-beheer. Mark, die toen al IT in zijn portefeuille had, was daar de grote aanjager van. De functie van de interne IT-beheerder verdween en Xcellent, dat al leverancier was, kwam direct in beeld als partner voor het totaalbeheer. Mark: ‘Onze filosofie is: doe dingen die je goed kunt. Kun je iets niet, sla de handen dan ineen met een partij die het wel kan. Van IT heb ik weinig verstand. Ik kan patchen en weet hoe ik een en ander moet aansluiten, maar het gaat vandaag de dag zoveel verder. IT is belangrijker dan ooit voor je business. Als versneller, maar ook als fundament. Als je het niet goed hebt geregeld betekent dat bedrijfsstilstand, óók voor onze klanten. Wij zijn juist specialist in verhuizen zonder bedrijfsstilstand. Daarnaast zijn er de beveiligingskwesties, de risico’s om gehackt te worden. Dat samen maakte het voor mij geen moeilijk beslissing om het totale beheer over te dragen aan Xcellent.’
Partnership
Met die serviceprovider zijn de banden al jarenlang goed. Nog een kenmerk van POT, dat over diverse locaties in het land beschikt: het bedrijf koestert de relaties die werken. ‘Wij zijn loyaal en gaan altijd voor een partnership. Als de service maar goed is, dat vind ik het belangrijkste. Prioriteit binnen IT is voor ons de netwerkbeveiliging. Geen hack, geen lek, geen downtime. Doordat wij dat op orde hebben, met de ISO-certificeringen en expertise van Xcellent, kiezen ook hoogwaardige klanten met privacygevoelige producten en informatie voor ons. Het is niet alleen noodzakelijk, we hebben ook de drang om over de beste digitale beveiliging te beschikken. Onze opslag in Amersfoort heeft de hoogste beveiligingsklasse die er is, onze verhuiswagens zijn uitgerust met alarmen, maar onze netwerkomgeving is minstens zo belangrijk. Onze medewerkers werken met mobile devices, alles staat met elkaar in verbinding. Dat moet gewoon goed beveiligd zijn. Met outsourcing van je IT aan een kundige partij zorg je daarvoor.’
Trends en ontwikkelingen
Hoe onderhoud je als organisatie een goede relatie met de dienstverlenende partij? Mark: ‘Door verwachtingen, klachten en opmerkingen uit te spreken. Wees daarin open en eerlijk. Dat geldt voor beide kanten. Als klant moet je realistisch denken. Kijk, bij een acuut virusprobleem mag ik verwachten dat de serviceprovider snel actie onderneemt. Maar als ik op vrijdag vraag om de inrichting van een nieuwe werkplek, mag ik niet verwachten dat het maandag geregeld is. Dan had ik eerder moeten zijn.’
Dankzij de outsourcingspartner blijft de mede-eigenaar van POT zelf ook op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op IT-gebied. ‘Laatst nog werd ik nog door Xcellent geïnformeerd over een nieuwe variant van virusscannen. En ik heb ook de seminar over cybersecurity bijgewoond. Wij besteden IT-beheer dan wel uit, maar ik wil, zeker nu alles zo snel gaat, zelf ook op de hoogte blijven. Zodat ik een eventueel probleem logisch kan beoordelen. Onze IT-partner is ook een partner in kennis.’
Zijn tip aan bedrijven die een IT-partner zoeken: kies voor service, niet voor prijs. ‘Prijs is niet zaligmakend. Er zijn partijen die aanbiedingen doen voor x euro per werkplek per dag. Klinkt mooi, maar wat leveren ze daarvoor? Onze serviceprovider komt gelijk in beweging, bij budgetaanbieders moet je dat maar afwachten.’
Laat uw reactie achter