IT stelt ons in staat om future proof te zijn
Een vliegtuig moet blijven vliegen. En het liefst zo lang mogelijk. Stilstand kost simpelweg geld. Daar is zeer specialistisch onderhoud voor nodig. EPCOR, dochteronderneming van Air France KLM en gevestigd op Schiphol-Rijk, controleert en reviseert jaarlijks duizenden pneumatische componenten en honderden vliegtuiggeneratoren (Auxiliary Power Units) van tientallen luchtvaartmaatschappijen. Dankzij haar bijzondere vakmanschap en flexibiliteit maakt het bedrijf een flinke groei door. IT heeft daarbij een cruciale rol, óók met het oog op de toekomst.
‘IT moet ons in staat stellen om future proof te zijn, maar ook om te groeien zonder dat we daar harder en meer voor moeten werken’, zegt Jan-Willem Bult, Manager IT van EPCOR. ‘Processen slimmer en efficiënter inrichten. Dat brengt IT ons deels nu al en dat gaat het ons nog veel meer brengen. Zo kunnen we onze groei opvangen én meer innovatieve oplossingen creëren.’
‘Zo is bijvoorbeeld Big Data een thema waar we nu veel mee bezig zijn’, vervolgt Bult. ‘Op dat gebied willen we grote stappen maken. Het eerste succes op basis van Big Data is geboekt. We hebben PROGNOS for APU ontworpen en gebouwd, waarmee we steeds beter kunnen voorspellen wanneer een APU aan onderhoud toe is. Daarmee besparen onze klanten kosten, en blijven toestellen langer vliegen. Ook daarom is onze IT-serviceprovider zo belangrijk; ze kan bij zulke innovatieprocessen ondersteunen. Het is gewoon zo: als onze IT niet op orde is, kan EPCOR haar doelstellingen niet verwezenlijken, laat staan innovatieve oplossingen als Prognos for APU verder uitbouwen.’
Bult vertelt het met een lange blauwe EPCOR-jas aan, een veiligheidsbril op en blijft netjes binnen de lijnen van het gangpad. Waar complexe luchtvaarttechniek in de praktijk wordt gebracht, gelden nu eenmaal strenge veiligheidsregels. Bult staat midden in de ‘shop’ van EPCOR, het hart van het bedrijf waar onderhoud aan / reparatie van vliegtuigonderdelen en APU’s plaatsvindt.
Indrukwekkend
De specialistische monteurs hebben even lunchpauze, maar dat maakt de rondleiding er niet minder indrukwekkend op. Op werkbanken, overigens compact ingericht met moderne PC’s en curved monitoren op een flexibele monitorarm, liggen diverse onderdelen die de vliegtuigpassagier eigenlijk nooit ziet, maar wel essentieel zijn voor de vlucht. EPCOR, dat valt onder Air France Industries – KLM Engineering & Maintenance, is al zeventien jaar specialist in onderhoud, revisie en reparatie ervan. De pneumatische onderdelen komen voornamelijk van toestellen van moederbedrijf Air France KLM, de APU’s komen van airlines van over de hele wereld. Het is veelzeggend voor de technische vaardigheden die EPCOR in huis heeft. Alles gebeurt hier onder één dak: demontage, schoonmaken van parts (met diverse chemicaliën), inspectie van parts, reparatie van bepaalde onderdelen, montage, resulterend in een test in specialistische testruimtes, waarna de motor goedgekeurd weer retour airline gaat.
High tech, overal waar je kijkt. De IT-organisatie hierachter moet wel stabiel en hoogwaardig zijn. Bult knikt. ‘Onze werkomgeving, serveromgeving en netwerk: het moet allemaal stabiel zijn. En daarom is de samenwerking met onze IT-partner ook zo belangrijk. Voor mij betekent outsourcing dat de serviceprovider zijn verantwoordelijkheid neemt. Dat ze niet pas reageren als het fout gaat, maar proactief monitoren. Dat we ongemerkt tevreden zijn.’
Partner in innovatie
EPCOR telt 185 geautomatiseerde werkplekken en verwacht op korte termijn een groei naar 200. De optimalisatie daarvan is in volle gang. ‘De PC was eerst zo’n ouderwetse toren, nu werken we met een compacte PC en sinds kort met curved schermen. Er zijn kantoortuinen met flexplekken ingericht in plaats van vaste bureaus. En in de teststraat kunnen testresultaten op nieuwe tablets direct digitaal ingevoerd worden. We streven ernaar dat iedereen, overal moet kunnen werken. Het nieuwe werken, maar dan wel in deze technische omgeving.’
Xcellent is ook een partner in innovatie voor EPCOR. Bult: ‘Wij bevaren graag andere wateren, zoeken altijd naar nieuwe kansen om die vervolgens te benutten. Dan is het fijn dat je IT-partner daarin met je meedenkt. Neem de Xperience Level Agreement (XLA – de gebruikerservaring op de eerste plaats, SLA op de tweede plaats), een concept van Giarte. Xcellent kwam daarmee als suggestie en heeft de tools daarvoor. Nu gaan we er samen mee aan de slag. Ik wil dat onze eindgebruikers van IT op verjaardagen zeggen: bij EPCOR is dat goed geregeld. In dat meedenken en innoveren zie ik een belangrijke toegevoegde waarde van onze IT-partner. Continu klaar zijn voor de toekomst, daar gaat het om.’
Bult gelooft heilig in IT-outsourcing op basis van een partnership. De traditionele klant-leverancierrelatie werkt volgens hem niet meer. ‘Het moet veel verder gaan dan de serviceprovider die alleen langskomt als er wat gerepareerd moet worden. Dat is voor mij niet de norm. De eindgebruiker moet prioriteit hebben. Ik ben daarbij kritisch naar Xcellent, en zij zijn dat naar ons. Het is samen vallen en opstaan. We hebben die verbetermodus te pakken en daar komt veel moois uit voort.’
Laat uw reactie achter