‘Neem een sourcingstraject serieus, durf jezelf te challengen’
Mark Beukers begeleidt als adviseur van KPMG vele IT-sourcingstrajecten. Dat doet hij met evenveel passie voor mkb’ers als voor multinationals, zowel binnen als buiten de landsgrenzen. Hij ziet ‘zijn’ werkterrein snel veranderen. De tijd van ‘de boel over de schutting gooien’ bij de serviceprovider is voorbij. Het nieuwe outsourcen draait om coöpereren, ‘cultural fit’ en ‘DevOps’ – om een symbiose tussen klant en IT-partner. Maar, hoe bereik je dat als organisatie? Hoe vlieg je het aan? Beukers kent de do’s en de don’ts.
Een goed begin is het halve werk, ook in sourcingsland. Maak werk van een gedegen voortraject, adviseert Beukers. ‘Neem een outsourcingstraject serieus, daar begint het mee. Ik kom weleens bedrijven tegen die zeggen: ‘Wij hebben een outsourcingsstrategie.’ Dan laten ze het vervolgens zien, blijkt het een a4-tje te zijn waarop ongeveer staat: ‘Wij moeten outsourcen.’ De ervaring leert dat het dan geen succes wordt. Neem de tijd, durf te investeren in het voortraject. Daarin kijk je naar je huidige kostenniveau, eik je je doelstellingen en baken je je scope af. Wat wil je outsourcen? Clusteren helpt altijd in het verminderen van complexiteit. Wij spreken vaak over een ‘blokkendoos’. Niet elk ‘bouwblok’ binnen je bedrijfsvoering hoeft uitbesteed te worden en niet alles hoeft naar één partij te gaan. En stel jezelf de vraag: hoe kan outsourcing bijdragen aan onze bedrijfsstrategie? Durf jezelf op dat gebied ook te ‘challengen’.’
Zonder voor eigen parochie te willen preken: een adviseur kan daarbij van pas komen, stelt Beukers. ‘Het kan anders ook een dolende marktverkenning worden. Niemand zit erop te wachten dat je onvoorbereid een selectietraject ingaat met één of meerdere potentiële partners. De tijd van met hagel schieten is voorbij. Het moet voor zowel klant als potentiële partners helder zijn wat de exacte behoefte is en wat er wordt verwacht.’
Hij kent de valkuilen. Bedrijven die nog vanuit de traditionele ‘sourcingsdrive’ handelen: het moet goedkoper. ‘Ik daag klanten uit om eens verder na te denken. Wat voor samenwerkingsmodel willen ze bereiken met sourcing? Waar zijn ze werkelijk bij gebaat? Willen ze het echt alleen goedkoper? Functioneler? Of moderner ingericht volgens de bewegingen van deze tijd?’
Vooruitstrevend partnershipmodel
Beukers ziet ze steeds meer: klanten die volgens een vooruitstrevend partnershipmodel willen outsourcen. Het zijn vaak de bedrijven die al tot de derde generatie IT-outsourcers behoren (contracten duren over het algemeen vijf jaar). Vooral op het terrein van ontwikkeling en beheer van businessapplicaties, waarbij de functionele en technische werelden tussen klant en leverancier samenkomen. DevOps en agile, heet deze manier van werken in IT-jargon. Beukers: ‘Steeds meer klanten vragen erom, steeds meer leveranciers bieden het. De volwassenheid groeit snel.’
Als de sourcingsstrategie bepaald is, hoe selecteer je vervolgens de juiste IT-partners? ‘Een shortlist maak je op basis van een aantal punten. Capability is één. Welke bedrijven kunnen doen wat je vraagt? Dit is een soort knock-out; als IT-partners het niet kunnen heeft het geen zin om een relatie aan te gaan. Twee: wat is de kwaliteit van de dienstverlening die de bedrijven aanbieden? Dat kun je beoordelen op basis van de vergelijkingsstudies van Giarte en KPMG, op basis van inzichten van een adviseur en op basis van ervaringen in de markt. Laat je daarbij niet te veel (af)leiden door negatieve ervaringen uit het verleden. De IT-wereld verandert snel en serviceproviders zijn continu in beweging. Drie: ‘cultural fit’. De bedrijfsculturen moeten matchen. Vroeger was het enkel van: ‘Ik ben klein, dus moet mijn IT-leverancier ook klein zijn.’ Nu gaat het veel verder. Het samenwerkingsmodel en de beleving zijn belangrijker geworden. Het moet klikken op gevoelsniveau. Dat moet ook wel, als je outsourcet naar verschillende IT-partners en daarmee nauw samenwerkt.’
Trap niet in buzzwords
Nog een tip van Beukers: neem de tijd voor de selectieprocedure en laat je niet leiden door ‘buzzwords’. ‘Niet alle IT-bedrijven kunnen leveren wat jij wil. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend in een wereld vol met buzzwords als cloud, devOps, agile en Experience Level Agreements. Sommige klanten hebben het beeld: de hele wereld heeft het erover, dus is het overal leverbaar tegen excellente kwaliteit. Maar de praktijk is dat IT-serviceproviders het lastig vinden om in de snelheid van veranderingen mee te gaan. Zeker als het gaat om het moderne samenwerken, anders dan het traditionele demand & supply-managementmodel. Gun jezelf de tijd om met gezond verstand naar je scope te kijken, voor jezelf vast te stellen wat mogelijk is en wie in de markt wat goed kan. Trap daarbij zeker niet in de buzzwords. Bovenal: toon durf! ’
Laat uw reactie achter