Al bijna 25 jaar is directeur Wolter Smit met zijn bedrijf TOPdesk servicepartner van grote organisaties. Zijn team verbetert het servicemanagement van klanten door daarvoor standaardoplossingen te bouwen, te leveren en te onderhouden. Smit: ‘Waar mensen aan de gang moeten om mensen blij te maken, helpen wij om dat gecontroleerder en professioneler te doen. Zodat iedereen uiteindelijk lacht.’
Mark Beukers begeleidt als adviseur van KPMG vele IT-sourcingstrajecten. De tijd van ‘de boel over de schutting gooien’ bij de serviceprovider is voorbij. Het nieuwe outsourcen draait om coöpereren, ‘cultural fit’ en ‘DevOps’ – om een symbiose tussen klant en IT-partner. Maar, hoe bereik je dat als organisatie? Hoe vlieg je het aan? Beukers kent de do’s en de don’ts.
Michiel ten Kate gaat geen expeditie uit de weg. In zijn vrije tijd maakt hij loodzware tochten in landen binnen de poolcirkel en met FrieslandCampina bevindt hij zich als Contract & Vendor Manager midden in een innovatief transitie- en transformatietraject.
We staan aan de vooravond van de meest spannende vijf jaar ooit in IT- en technologieland. Alles is in transformatie. Ontwikkelingen versnellen nog meer, de ‘trendmania’ bereikt een kookpunt. Complex? Ja. Eng? Hoeft niet.
Dobberend op een surfplank tijdens een vakantie op Bali krijgt Henk Pater begin 2014 een ingeving. Zoals het zijn vriendin en hem gelukt is om via een slimme datingsite tot dé match te komen, zo moet het selectietraject voor outsourcing in IT-land toch ook aan effectiviteit kunnen winnen?
Dierenpark Amersfoort tuigde een verbeterde IT-organisatie op; een interne IT-afdeling die bemand wordt door een coördinator met een achterwacht. De coördinator, werkt intensief samen met een aantal externe partijen, waaraan diverse onderdelen van IT-beheer zijn uitbesteed.
‘Je boeltje over de schutting gooien en denken: ‘het is nu niet meer mijn probleem’, zo werkt het natuurlijk niet,’ zegt Schoonderbeek. ‘Als je uitbesteedt op resultaat dan is de IT-partner daarvoor uiteraard verantwoordelijk. Maar dan moeten beide partijen wel volledig op één lijn liggen. Dan moet de relatie kloppen.
Om volledig up-to-date te blijven heeft ze haar ICT-omgeving na een secuur selectietraject uitbesteed. ICT-coördinator Natasja Middelhoven: ‘Het is alsof je een nieuw huis zoekt. Als het eenmaal staat, is het grote voordeel dat je bijblijft en dat je je kunt focussen op je eigen processen.’
‘Ik kijk naar welke kennis en kunde IT-bedrijven in huis hebben. Ik leg mijn oor te luister bij referenten. Ik benader IT-bedrijven en beoordeel of het een goede gesprekspartner is. Want dat moet hij ook zijn voor de toekomstige klant. Zodat de uitbestedende partij niet voor verrassingen komt te staan.’
Ga op zoek naar twee partijen die IT-outsourcing beheersen en waarmee het klikt, zonder de oplossing van tevoren al te definiëren. ‘Dan is de vraag dus niet: wie kan de door mij voorgeschreven case het goedkoopste uitvoeren, maar wie kan mij helpen een zo efficiënt mogelijke case op te bouwen?
ParkeerService verzorgde het beheer ervan tot halverwege 2014 zelf, maar volgens huidig Manager IT Roeland Stoter ‘is dat niet meer van deze tijd’. En dat bleek ook wel, toen hij begin 2015 in dienst trad bij ParkeerService. ‘Het is hier op ICT-gebied een puinhoop geweest,’ vertelt hij onomwonden.’